Dátum: 2001. március 14., 10:40
Feladó: Valas Gyorgy --
Tárgy: Felfenylesek
A tegnap ejszakai Csillában megint
szóba kerültek a Mir már többször
említett felfénylései. Ilyenekkel
korábban nem találkoztunk. Nagy
valószínűséggel arról van szó, hogy
már leállították az állomás nagy
teljesítményű stabilizáló giroszkópjait,
ezért pörög. Ezek a giroszkópok (oroszul
szilovije giroszkopi) nem vezérlő jelet
adtak, arra minden bizonnyal volt egy
másik, kisebb, cardan-felfüggesztésű
giroszkóp-négyes, ezek egyszerűen a
nagy pörgő tömegükkel stabilizálták
a velük ilyenkor merev kapcsolatban
álló Mirt.
Az eredeti ütemterv szerint, a
március 6-ára tervezett lehozáshoz
február elsején állították volna le
a girosztkópokat. Ahhoz az ütemtervhez
képest minden késett, nyilván a
giroszkópok leállítása is, de most már
akkor is meg kellett történjen.
Miért kellett ennyire előre leállítani
a giroszkópokat? Ezt csak találgatni lehet.
Talán azért, mert a pörgés megnöveli a
légellenállást, gyorsítja a fékeződést.
Talán azért, mert a pörgés randomizálja
a légellenállást, ezért a pörgő test
légellenállására paradox módon könnyebb
közelítő számításokat végezni, mint a
térben stabilizált, ezért a pálya különböző
szakaszain különböző légellenállású testre.
Talán harmadik oka van. A végső szakaszban
a giroszkópokat mindenképpen le kellett
volna állítani, mert a végső irányba állítás
és lefékezés nem a Mir saját eszközeivel
történik majd, hanem a hozzá kapcsolódott
Progressz M1-5 teherűrhajó vezérlésével,
orientációs hajtóműveivel és fő hajtóműveivel,
azok pedig nem dolgoztathatók a Mir nagy
teljesítményű stabilizáló giroszkópjai
ellenében.
Válas György
|