MAGYAR CSILLAGÁSZATI EGYESÜLET - CSILLA LISTA ARCHIVUM #2502

Koltozes -> kisebb fennakadasok varhatoak
Hobbym a csillagos eg?
FW:__A_római_lovak


Dátum: 2001. augusztus 1., 10:28
Feladó: Toth, Krisztian --
Tárgy: FW:__A_római_lovak


Egy szórakoztató és tanulságos mese (-;


> > >   Az Amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti
távolság) pontosan
> > > 143,5 cm (4 láb és 8,5 inch). De vajon mi az oka annak, hogy
ezt a
> > > távolság pont ekkora lett? Mi olyan vonzó ebben a
számban?
> > >   A válasz meglehetosen egyszeru és könnyen
kitalálható: az USA-beli
> > > nyomtáv pontosan megegyezik az Angliában használatos
nyomtávval,
> > > mivel az elso vonatokat angliai bevándorlók kezdték
építeni az
> > > Újvilágban.
> > >   Na jó, de ettol a kérdés még kérdés marad. Most azt
kell
> > > megválaszolnunk, hogy Angliában miért lett 143,5 cm a
nyomtáv. Azért,
> > > mert az elso vonatokat Angliában azon tervek és sablonok
szerint
> > > készítették, amelyeket a hintók és kocsik
gyártására is használtak.
Így
> > > hát felmerül a kérdés, hogy a hintók és kocsik
nyomtávja miért lett
pont
> > > 143,5 cm?
> > >   A válasz megint nagyon logikus: ha más lett volna a
nyomtáv, akkor
> > > ezek a járgányok nagyon hamar tönkrementek volna az angliai
koutakon,
> > > mivel azokban, pont ilyen távolságra, volt két vájat,
melyeket a
> régebben
> > > ott járt kocsik vájtak ki. Nem meglepo azonban, hogy az
Angliában
> > > található koutakat, szinte egytol egyig, az ókori Róma
építtette. A
> > > koutakba vájt vájatokat pedig az elso római kocsik és
harci szekerek
> > > vájták. Már az ókori rómaiak is szabványok szerint
építették az utakat
> > > és a harci szekereket, ezért aztán mind ugyanakkora lett,
ami a
vájatok
> > > távolságának egyformaságát is maga után vonta. A
vájatok aztán
> > > vszázadokon keresztül kényszerítették az utókor
jármutervezoit az
> > > osi szabvány betartására...
> > >   A tanulság tehát, hogy ezek után, ha azt kérdézed,
hogy ki a fene
> > > rittyentette ezt vagy azt a számot (pl. 143,5 cm), még az is
lehet,
> > > hogy pont rátapintottál a valóságra: a római kocsik
távolsága ugyanis
> > > pont azért lett akkora amekkora, hogy két ló hátsója
kényelmesen
> elférjen
> > > egymás mellett a kocsi elott.
> > >   Megvan hát a válasz! Római lovak fara szülte ezt a
különleges
> > > számot.
> > >
> > >   Ha pedig már eléggé izgalomba jöttél attól, hogy
birtokába jutottál
> > > a modern világ egyik nagy titkának, még egy adalék:
> > >   Bizonyára láttad már azt a két vastag rakétát az
amerikai urrepülok
> > > oldalán, felszállás közben. A nevük Solid Rocket
Boosters - SRB. Ez a
> két
> > > rakéta hajtja fel az urbe az urhajót. A rakétákat a Utahi
"THIOKOL"
> > gyárban
> > > gyártják és tervezoi sokkal, de sokkal vastagabbra
szerették volna
> > > csinálni. A probléma csupán az volt, hogy a rakétákat
vonaton kellett
a
> > > kilövoállomásra szállítani. A vonat pályája
néhány olyan szuk alagúton
> > > keresztül vezet, hogy a sinek épphogy elférnek benne.
Ezért aztán a
> > > rakéta sem lehetett szélesebb, mint a nyomtáv.
> > >
> > >   Így esett meg, hogy a világ egyik legfejlettebb
technológiájával
> > > gyártott rakétájának a szélességét egy római ló
segge határozta meg...
> > >
> > >

Üdv,
TTK

UI: A nagy meleg az oka... (-;
   
Kezdőlap | Levelezőlisták