MAGYAR CSILLAGÁSZATI EGYESÜLET - CSILLA LISTA ARCHIVUM #292

Vivaaaaaa CSILLA!
Szabo Endrenek
Csaba kerdesei - 4. resz
koszonet mindenkinek


Dátum: 1997. december 4., csütörtök (10:07 UT) |
Feladó: Santa Csaba |
Tárgy: Csaba kerdesei - 4. resz |


Sziasztok!
**********
Eme iromanyom elsodlegesen a SOLARIA SCI-FI LISTA
tagjai szamara keszul.
Tartalmaz azonban kulturalis, oktatasi, es tudomanyos
felveteseket is, igy tovabbitom a fizinfo, a tanforum
es a csilla listakra is.
Reszben ezert, reszben szorakoztatas okan, de legfokeppen
mert onnan is varnek valaszokat, ha azok leteznek ugyan...
Az esetleges ismetlesert elore is elnezest azoktol,
akik tobb helyrol is kapjak.
**********
A SOLARIA lista anyagait ugyanakkor nem kapom meg
a   cimemre. Kerem aki ott olvassa,
es valaszol, az kuldje el erre a cimre is.
Egyebkent nem biztos, hogy eljut hozzam.
Ez vonatkozna mindenkire, aki az elozo reszeknel
tisztelt meg valaszaval es az uj kerdesek utan nincs
szamara valasz. (Amit megkaptam, arra valaszolok.)
Koszonet ezert a kulon feladatert!
**********
Otleteket, gondolatokat kernek a kovetkezo kerdeseimre, -rol...
Korabban nem voltam sem ezen a listan, sem masikon es a tartalmukat
sem ismerem, igy ha esetleg ismetelnek barkit korabrol, akkor
azert elore is elnezest kerek. Ez esetben kerem, kuldjetek el
e-mail utjan a korabbi vitak anyagait. A segitseget elore is
nagyon koszonom.
Egyik-masik kerdesem talan naiv, tudatlan is lesz. Ez termeszetesen
nem szandekos. Idonkent tudok am hulye is lenni. Ezert is elnezest,
ha netan olykor mar-mar fajna...
**********
Tartalom:
(16.) Mi a kerdes?
(17.) Forditott evolucio
(18.) Friderikusz-szindroma
(19.) Feleloseg?
(20.) Mai mesek...
Valaszok a valaszokra (2.)
- Rakoczi Istvan Peter
- Dorozsmai Karoly
- Boros Sandor
- Otvos Nandor
Melleklet:
Santa Csaba: Jatsszunk matematikat!
(eredetileg megjelenet az Y-aktak oldalain 1997. januarjaban)
**********
(16.) En itt csak kerdezek ezt, meg kerdezek azt is.
Ez rendszerint ugy zajlik, hogy napi munkaim kozben,
ugy szoktam filozni ezen-azon... Aztan gondoltam, ha
mar egyszer filozom, akkor leirom, talan mas filojaval
kiegeszitve megyunk valamire... ;-))
Maskor is szerepel a kerdezes, az elozo reszben a
valaszok kozott is emlitettem, hogy valahol a
tudomany nem mas, mint a kerdezes muveszete,
persze tarsadalmi kenyszerek (hasznossag, eredmeny
kivehetosege) kozott.
Am tudja-e barki, hogy mi a kerdes, mi a kerdezes???
**********
(17.) Az evoluciorol szolo elmeleteinket most nem szeretnem
vitatni, keves lenne ra az idom, van veluk baj szinte szamtalan.
Mara csak egy kerdes. Letezhet-e vajon leepito, ugynevezett
forditott evolucio??? Ezen azt ertem, hogy peldaul egy
megvilagosodason alapulo vallasbol elindulva gondolkodunk.
Ilyen pl. a Buddhizmus. A lemondas utja. Le lehet-e mondani
peldaul a tudatossagrol, a tudasrol pusztan meditacio altal???
Ha igen, akkor az evolucio kovetheti a kovetkezo iranyt is:
Isten - ember (lemondas a mindentudasrol),
ember - allat (lemondas a tudasrol)
allat-noveny (lemondas a tudatossagrol)
stb.
**********
(18.) Tegnap es ma egyfolytaban a szamitogep elott ultem.
Most mar eleg faradt vagyok. Hatterzaj okan a Fridi musora
szorakoztat. ;-( Na, nem baj. Valami haszon ebben is van,
peldanak okan a kovetkezo kerdesem: A sztarsag mennyire
rendszerspecifikus? Leforditom magyarra. Letezik-e sztar
az anyagi vilagban? Esetleg az elo, de nem intelligens
rendszerekben? Esetleg az elo es intelligens, de ontudattal
nem rendelkezo rendszerekben? Avagy csak ontudatos rendszerekben
van sztar? Maganvelemenyem, hogy minden rendszerben letezik.
En a sztart fantom-energianak kepzelem. Olyannak mint a muveszet
termeket, ami onmaga tobbszoroset kepes ertekben, vagyis
energiaban felmutatni, kepviselni. A kulonbseg a sztar es
a muveszi produktum kozott az eletciklusban lehet: a sztar
fokeppen egy, de maximum harom-ot generacion belul kepes
latszolagos energiakent megjelenni es az energiamozgasok
iranyat befolyasolni; a muveszi termek ezzel szemben ot vagy
tobb generaciot kepes athidalni tokkekoncentracios hatasaval
egyutt. Fantom-energiara pedig pelda a fizikai, targyi
vilagban is letezhet. De akkor miert kulonleges a sztar,
ha a sztarsag egy termeszeti jelenseg??? Mit gondoltok
errol? (Ha valaki ismerne Fridit, akkor kerdezze mar meg
tole is is ertesitsen engem a valaszarol... Koszonet erte!
**********
(19.) Feleloseg? Letezik szerintetek feleloseg a targyi vilagban?
Azt peldaul tudom, hogy a mimetikus reprodukcio es a mechanika
tehetetlenseg fogalma kolcsonosen megfeleltetheto tartalommal bir.
Am letezik ez mas pszicho-szociologiai fogalom es termeszettudomanyi
tartalom kozott???
**********
(20.) Ir valaki ma meset??? Milyen a mai mese??? A szamitogepes
jatekok szornyusegei mellett (kitepett, verzon vergodo sziv a
kepernyon)  gyermekkorom Grimm mesei bekes simogataskent hatnak.
Mivel lehet ma elgondolkodtatni a gyerekeket??? Kell meg a mese???
Esetleg letezik a "sci-fi"-nek mese valtozata?
**********
Talan nem mindenki harakszik most ram ezert a levelert.
Varom a valaszokat!
**********
Udvozlettel: Csaba
**********
Korabbi kerdeseimet es a rajuk (meg)erkezett valaszokat barki
elkerheti e-mailben, vagy akar postan is.
Tartalom:
1. resz:
(1.) Eltero kulturak es a sci-fi
(2.) Az intellektualis sci-fi
(3.) Sci-fi a "sci-fi"-ben
(4.) Intelligencia es ontudat
(5.) Tudomany
2. resz:
(6.) A vegtelen sugaru gomb problemaja
(7.) Kulturak es oktatas
(8.) A "forditott logika nyero helyzete" - Katonasag
(9.) Tarsadalmi formak
(10.) Amikor a termodinamika nem ervenyes
3. resz:
(11.) Zsenialitas itt es ott
(12.) A jatek
(13.) Vallasi sci-fi
(14.) Nem szerves alapu elet
(15.) Ami nem lehet sci-fi
Valaszok a valaszokra (1.)
- Viszokay Tamas, Batek Lehel, Boza Kornel, Pocsai Laszlo
**********
Kaptam nehany valaszt ismet a "Csaba kerdesei"-re,
most "roviden" ezekrol. Nagy orom, hogy a levelek
minden listarol elkezdtek csordogalni. Koszonet erte!
**********
Rakoczi Istvan Peter jelentkezeset koszonettel vettem.
Varom a hosszabb valaszat is.
**********
Dorozsmai Karoly levelet erdekesnek tartom.
Azt azert nem remeltem, hogy Gregor Mendel szemelyehez leszek
hasonlitva. :-))
A SZAKMA! nagybetuvel irasahoz csak annyit, hogy a magam
reszerol nagy szeretettel koszontelek BARAT!aim kozott!!!
Az IQ tekinteteben pedig elolvasara javaslom az Y-aktakban
iden januarban publikalt irasom: "Jatsszunk matematikat!"
cimmel (mellekletkent csatolom a kezirati valtozatat!
- keresd legvegul...)
A kerdesem itt egyebkent a mesterseges intelligenciara
iranyult. Egy regi vita ez, hogy a gepek lehetnek e
intelligensek, akar intelligensebbek mint mi...
Szerintem nem ez a lenyeg! Mert az teny, hogy
viselkedhet intelligensen, a lenyeget en ott latom, hogy
tudatosul-e mindez benne. Van-e ontudata??? Van-e
intelligencia tudata??? Vagy helyesebben lehet-e???
Errol mit gondolsz???
**********
Boros Sandort szinten koszonet illeti leveleert.
A vegtelen tekinteteben egy a velemenyunk.
Olvasd el a Solariaban publikalt irasomat a temaban.
Valamikor 1996-ban kovettem el. Elerheto a Halozaton:
- es itt a cikkek kozott erdemes keresni.
(Es aki mar itt van, az nezzen be mas rovatokba is,
mert remek - szemelyemtol sok esetben mindenkepp remekebb! -
emberkek irasaival is talalkozhat. Szoval FIZINFO, CSILLA,
TANFORUM listasok olvassatok a SOLARIA oldalait!!!)
**********
Otvos Nandor erdeklodeseert is koszonet.
A beerkezett valaszokat termeszetesen kuldom
- mondjuk hetente...
**********
Mara ennyi. Talan meg nem voltam "nagyon" faraszto.
Egyebkent pedig a fenti gondolataimban biztos van tevedes is!
**********
Koszonet a valaszoloknak!
Csaba
**********
U.I.:
A jovoben kerdeseimmel "hetente" fogok jelentkezni.
A "hetente" meghatarozasa: valtozo idotartam, Santa Csaba
rogeszmeitol, elfoglaltsagatol, esetleg mas ot akadalyozo,
avagy eppen osztonzo tenyezotol is fugghet, mindig ket
"Csaba kerdesei" kozotti idoszak ertendo alatta...
(Minden mas ertelmezese eleve teves!!!)
Melleklet gyanant Dorozsmai Karoly valaszara valaszul...

Santa Csaba:
                       JATSSZUNK MATEMATIKAT!

A  matematikat  nem  szabad  komolyan venni! A komolysag logikaja es a
matematika  logikaja  valahogy  nem  birjak  egymast... Eme gondolatok
valamikor  osztonos  kitoresek  voltak  elmem melyerol. Emlekszem, meg
javaban  az  ovodaba  jartunk,  amikor  a Magyar Televizio vetitette a
"Mindenki  iskolaja"  cimu sorozatat. Meghatarozo volt. Hetvegeken nem
kellett  am  kolteni,  hiszen  Sas Elemerek kora reggeli musora szinte
biologiai  ora volt, egy belso kenyszer. Fekete festekbe forgattak pl.
feher testeket, ezzel mutatvan meg a konvex es a konkav kulonbseget...

Szoval a matematikat csak jatszva lehet megerteni, a racsodalkozas osi
erejevel...  - ez volt az osi gondolat, aztan a suliban ezt rogeszmeve
vertek.  Alsoban peldanak okan mi egy "kiserleti tananyag" cimen mar a
szorzotablat  is komolykodva tanultuk: "Haromszor nyolc, az nyolcnak a
haromszorosa,  ami  egyenlo huszonneggyel" - hat ez az, ami utan azota
sem csodalkozom, hogy sokan egyenesen utaltak a matekot... Igy ugyanis
csak    megutalni   lehet!!!   Megszeretni,   megerteni   majd   egyeb
folfedezeseinkhez  eszkozul  allitani  nem!  Szerencsere  ezt  kesobbi
tanaraim  is  igy  gondoltak,  igy  ok  mar  egy  remek  alapot adtak.
Koszonom!

Am  mi  tortenik azokkal, akik nem szerencsesek, akiknek a matekot egy
atlagos tanar, a tananyaghoz ragaszkodva probalja "megtanitani"? Nekik
javaslom,  hogy  menjenek  el  az  elso  konyvtarba, s kolcsonozzek ki
Imrencze  Zoltanne:  Nem nehez a matematika (Minerva, Budapest, 1976.)
cimu  konyvet. Olvassak el, "ragjak" meg... Aztan, ha ok is ugy erzik,
hogy  megerte,  mert  utana  mar egesz mas a matek orakra jarni, akkor
keressenek  tovabb  a  konyvtarban... Fedezzek fol a vilagot, legyenek
onmaguk   "szuper"tanarai!   (Folytatas   lehet  pl.  Hugo  Steinhaus:
Matematikai kaleidoszkop (Gondolat, Budapest, 1984) cimu remeke.)

Kesobb,   immar  tanari  tevekenysegeim  kozott  szinten  megmaradt  a
rogeszmem,   hogy   a   matematika   es  altalaban  a  tudomanyok  nem
tanithatoak...  A  targyi  tudast  magunkkal hoztuk. (Az igazsag odaat
van!) Ebben a vilagban "csak" nyelvet tanulunk. A matematika, vagy mas
tudomanyok   nyelvet,   hiszen   az  adott  targyi  kornyezetben  kell
hasznalnunk  a  hozott  tudast,  kell egyuttmukodnunk. Nyelvet viszont
csak  jatekosan  lehet  tanulni.  Ha  komolykodunk,  akkor  felelmeket
keltunk.  A felelem gatlasossa tesz, s immar csak arra figyelunk, hogy
"megusszuk".  Nem  a  targy,  a felfedezes erdekel, csupan a "szegyen"
elkerulese...

Az  elet  arrol szol, hogy eljuk meg, s nem arrol, hogy ertsuk meg. Ha
tudasert  kellene kuzdeni, akkor mar a megertes kenyszererol, harcarol
lenne szo. Nem!!! Az eletet megelni kell, igy megelni azt is, hogy egy
uj  vilagban  egy  uj  nyelvet  fedezhetunk  fol...  S az, hogy eme uj
nyelvunket   elvezzuk  hasznalni,  hogy  olykor  tudomanyt  verselunk,
rimelunk  vele  mar  egy  masik  kerdes.  De nem ez a cel! S kar errol
megfeledkezni, ha valaki tanit, akkor pedig egyenesen bun!

Szoval:  "Jatsszunk matematikat!" - velem ma is, s probalok jatszani a
gondolattal,  a  lehetosegekkel,  hogy  mindez  gyakorlat  is  legyen,
elhessen.

Ugy ot evvel ezelott rettenetesen bosszantott, hogy lathatoan ertelmes
kozepiskolas  ifjakat  buktatnak  meg,  s szerettem volna mindennek az
okat  is  erteni.  Az,  hogy  a  tanar faradt, s hogy ma mar tobbseguk
csupan  szamon  ker,  ellenoriz  es osztalyzatokban minosit nyilvan az
egyik kozismert (am cinkossag folytan "ki nem mondhato!") ok. De van e
masik ok? Mi zajlik a diakokban?

Hogy  a  kerdesre  valaszt  kapjak,  eloszor  kulonbozo  lelektani  es
intellektualis  tesztekkel  mertem  fol  a  megbuktatott  diakokat. Az
eredmeny  kettos  volt:  a  diakok  jol  elhatarolhatoan ket csoportra
oszlottak.

Az  egyik  csoport nagyon alacsony intelligencia-ertekek korul (52-65)
mozgott,  a  masik  az ellenpont, ahol az intelligencia egy igen magas
ertekeket  (118-136) mutatott. A beszelgetesek soran kiderult, hogy ez
utobbi  csoport  ifju emberkei a suliban mindig "agyon voltak csapva",
hiszen   egy-egy  gondolat  folvetesekor  ok  tarsitani  probaltak  es
tovabbgondolni.  Tarsitani  mar  tanult  dolgokkal  es tovabbgondolni,
hiszen  erdekelte  oket,  hogy  mindez  hova  vezet...  Erre viszont a
suliban nem volt ido! A tanar kerdezett, s mivel ok epp gondolkodva el
voltak vonulva, termeszetesen "nem figyeltek". Ossze is szidtak oket!

Tehat  ok a teljesitmenyukert szidast kaptak... Mivel a dicseretre, az
elismeresre  mindenkinek  szuksege van, igy eme mar-mar "zseni"-lurkok
termeszetesen mas utat valasztottak az ervenyesulesre.

A  masik csoportnal mar mas volt a gond. Valami miatt nem tanultak meg
a mi itteni, kozos nyelvunket. Legalabbis azon a szinten nem, hogy eme
nyelven   muveszi   szinten   regeljenek,   tudomanyt  miveljenek.  De
szimbolumok  szintjen  azert  kepesek  kifejezni magukat, s valamilyen
sajat nyelvuk, logikajuk nekik is van. Milyen lehet ez a sajat logika,
a sajat nyelv? Meg lehet-e fejteni?

Az  egyes feladatokat sorra vettuk, s azt a jatekot jatszottuk, hogy a
feladat  megoldasa  mindig  jo,  s  az azt megoldo diak feladata, hogy
megtanitsa  szamomra  a  peldat.  Nehany esetben hatarozottan ereztem,
hogy  nem  is hulyeseg teljesen a srac, avagy ifju holgy probalkozasa.
Volt rendszer a gondolatmenetukbe! Nehany almatlan ejszaka utan oriasi
sikerelmenyben volt reszem, rajottem, hogy van olyan logika is, amivel
sikeresen  es  helyesen  meg  is  oldhatoak  akar a felsobb matematika
feladatai  is...  A  feladatot persze abban a logikai rendszerben kell
megfogalmazni, de ha ezt megteszem, akkor a diak mar helyesen felel.

Szoval,   azota  kicsit  jobban  ketelkedem  az  intelligencia  meresi
probalkozasaiban,  hiszen  letaglozott  az  eredmeny.  Olyan emberkek,
akiket  "normalis" esetben meg normalisnak sem tartanak kepesek voltak
egeszen  kivalo  eredmenyek eleresere. Pusztan meg kellett erteni az o
logikajukat,  az  o  sajat  nyelvuket, azt, amin ok rimelik a tudomany
verseit,  s  mihelyt  ez megvan, akkor mar megtanithato veluk, mintegy
szotarbol  a "mi" nyelvunk. Ekkor meg semmi matematikat nem tanitottam
nekik,  megis,  mihelyt  kepesek  a kerdest sajat logikajuk nyelven is
feltenni mar rogton jegyeket javulnak. S mar csak jatszani kell...

Annak az oka, hogy most e temarol irok tobb retu: egyfelol szeretnem e
temaval  is  felhivni a figyelmet arra, hogy az elet nem kuzdelem (!),
de arra is, hogy a matematika es tudomanyok nem azok,  amiket sokukkal
e cimszavak alatt a suliban megutaltattak. Masfelol utalni ismet arra,
hogy kulonbozo civilizaciok megertesenek es kozeledesenek is lehet oka
a nagykepuseg "az EN logikamnak ellentmond" nezopontja:  kereszteny es
krisna  tudat,  tudomany  es "para"tudomany, allatok es emberek, avagy
emberek   es   ufonautak,  ...  Harmadreszt  szeretnek  az  alternativ
logikakra   peldakat   mutatni.  Szoval  lassuk  a  medvet!  Jatsszunk
matematikat!

Ketszer ketto neha ot! Aki mar volt szerelmes, az pontosan tudja, hogy
ez  lehet  igaz.  De  kevesebben  gondoljak,  hogy a matematikaban sem
mindig  negy  a  helyes  felelet. Na, nem a szamrendszerekre gondolok,
mert  olcso  dolog  lenne azzal elutni a dolgot, hogy peldaul a kettes
szamrendszerben: 100, a harmasban pedig: 11. A mi altalunk ma hasznalt
szamfogalom  az allapotok, a valtozatlan allapotok leirasara alkalmas.
Ha   tudom,   hogy   van  harom  tollam,  s  Kati  hoz  kettot,  akkor
foltetelezve,  hogy a tollaim tollak maradnak es nem is osztodnak (sem
a  mar  meglevok,  sem  a  hozottak), akkor allithatom, hogy ot tollam
lesz. Am minden valtozik...

Egy  palcanak hany vege van? Altalaban azt szokas felelni, hogy ketto.
Igen,  ha  a  palca mozgasa nem jellemzo, nem iranyitott, akkor ketto.
Am,  ha  a  palca  mozog,  s szamunkra fontos a mozgasa, akkor mar egy
eleje  es  egy  vege  van!  Es  erre  is  lehet  epiteni  egy  logikai
rendszert...  Ha  pedig ezek utan megkerdezzuk, hogy ket palcanak hany
vege  van, akkor a kovetkezo valaszok mind helyesek lehetnek: 2, 3, 4.
Mivel  a mozgas viszonylagos, tehat a megfigyelotol fugg, igy meg csak
nem  is  az az igaz, hogy ketszer ketto lehet ketto, harom es negy is,
de  az  is,  hogy  ezek  egy  idoben  egy  dologra igazak, tehat kvazi
egyenloek!!!

Az igy meghatarozott matematika meg csak nem is vakmeroseg. Egyszeruen
arrol  van  szo,  hogy nem a mi targyi valosagunkrol ad kepet, hanem a
dolgok  kozotti  kapcsolatokat,  fuggvenyeket es ezek valtozasait irja
le.  Ha  egy  dologhoz  viszonyitott  helyzetem  megvaltozasa  fizikai
jelentessel  bir,  akkor  a  dolgot jellemzo "szam" megvaltozik, eppen
ugy,  ahogyan a leirni kivant valosag. A modern fizika szamos terulete
leegyszerusodik,    ha    egy    ilyen   fuggvenykapcsolatokra   leirt
matematikaval  vizsgaljuk:  igy  pl.  a  relativitaselmeletek  vagy  a
kvantumterelmeletek  kerdeskoreinel.  Egy  ilyen  lehetoseg  a Trauer-
algebra  (Trauer  Hubert  miskolci mernok alapotlete alapjan dolgozunk
rajta.  1998  elejen  varhato  e temaban egy nagyobb publikacio. - eme
zarojelezett resz mostani kiegeszites, nem az eredeti cikk resze.)

Egy masik matematikai logika, arrol szol, hogy az elo rendszereknel az
"osszeadas"  nem  a ket osszeadando osszege, hanem idoben novekmennyel
vagy  csokkenessel  jar  egyutt.  Gondoljunk  a  szerelem  aldasaikent
megjeleno  utodok  csodajara, vagy egymas pusztitasaira... A biologiai
rendszerek,   vagy   a   kozgazdasagtan   leirasara   megadhato  olyan
matematikai   logika   is,   ami  muveleteiben  figyelembe  veszi  eme
rendszerek  eletjelensegeit  es  eletjellemzoit.  Igy nem lesz szukseg
(alkalmazotti  szinten!)  e  rendszerek torvenyeinek megertesere, azok
egyszeru formaban is megadhatok. E dolog jelentosege pedig szinten nem
mindennapi...

A jelentoseg kettos: egyfelol a mai informaciorobbanas soran talan nem
mindegy,  hogy  negy  vagy tizenket evnyi matek tanulas utan lesznek e
kozerthetoek   eme  tudomanyagak,  masfelol  (immar  kutatoi  szinten)
kulonbozo logikai rendszerekben a dolgok kulonbozokeppen kapcsolodnak,
mas-mas oldalukat tarjak fol...

Mar  csak  egy  gondolat: lehet, hogy attol zseni a "zseni", hogy tobb
logikai  rendszerben  is kepes gondolkodni, filozni es osszekapcsolni?
Ha  igen,  akkor  rajta:  eljuk  az eletet es ne tanitsunk mindenaron,
inkabb jatsszunk,  jatsszuk  be  tanitvanyainkat  a  kulonbozo logikai
rendszerekbe!!!


                 Duna Televizio * DunaText * Y-aktak
                  1997. januar 8. - 1997. januar 21.

   
Kezdőlap | Levelezőlisták