MAGYAR CSILLAGÁSZATI EGYESÜLET - CSILLA LISTA ARCHIVUM #4264

mas helyek
útibeszámoló


Dátum: 2004. szeptember 6., 21:54
Feladó: Rózsa Ferenc (Rózsika) --
Tárgy: útibeszámoló


   Üdv mindenkinek !

Talán kicsit hosszú leszek, de kérek mindenkit, hogy olvassa el az alábbi
irományt, mert tanulságos, valamint tartalmaz egy ajánlatot.

    Hát ismét letelt a közép-dalmáciai nyaralás. Aki a tavalyi beszámolómat
olvasta, emlékezhet rá, hogy igen-igen jó éghez volt szerencsénk,
nemkülönben most. Előző nyaralásomra nemigazán készültem csillagászatilag.
Olyannyira nem, hogy a magammal vitt 90/1200-as kis Cassegrainhez
feledékenységből egyetlen okulárt sem vittem ki.
Idén jobban készültem. Eltökélt szándékom volt, hogy újonan elkészült TMB
apokromátommal porig gyalázom Dalmácia egét.
Az utazás előtt profi diák, és negatívok arzenálját vásároltam össze, és
mindenre alaposan figyelve pakoltam össze a szakmai dolgokat. Helyszűke
miatt nem Fornax-51-es mechanikámat vittem magammal, hanem egy HEQ-5-ös
mechanikával felfegyverkezve vágtam neki a 863 km-es útnak Hvar szigetére.
  Már az első éjszakánkon derült, bár a kinti viszonyokhhoz képest nem
bomba egünk volt. A
hmg alig haladta meg a 6,6 mg-t, a horizonttól pedig 20-25 fokra szinte
semmi nem látszott. Nem eree emlékeztem tavalyi nyaralásomról.
A távcsövet a ( szezonon kívül) alig 100 lelkes üdülőfalu határától 200 (
!!)m-re, a tengerparttól pedeig alig 50 m-re állítottuk fel párommal,
Emesével. Sajnos a szigetet átszelő, fölöttem kb. 200 méterrel haladó
főútvonal igen forgalmas még éjszaka is a nyár kellős közepén. Egy-egy
kanyar pedig olyan szerencsétlenül helyezkedett el, hogy az autók reflektora
időről- időre átsöpört észleleőhelyem fölött.. Mint később kiderült, ez a
7,0-7,4-es (!) egeket nem zavarta. Az aznapi 6,6 a tengerből felszálló pára
rovására volt írható. Néhány perc elteltével azonban kiderült, hogy a fent
említett dolgok jelentik majd a legkisebb bajt. A HEQ-5-ös mechanika
alkalmatlannak bizonyult a fotózásra !!! Akkora periódikus hibája volt, hogy
az időleges késését esetenként nem értem utol a 2x-es korrekcióval. Egy db.
70 perces felvételt keserves kínokkal végigszenvedtem, majd feladtam a
kűzdelmet. Kicsit röhejesen úgy éreztem magamat, mint egy autóversenyző:
amikor láttam, hogy nem érem utol a vezetőcsillagot 2x-es korrekcióval,
akkor gyorsan átnyomtam a vezérlőt 6x-os korrekcióra. Ennél viszont akkorát
rántott a távcsövön a motor, mint a 49-es villamos. A mechanika számtalan
többi hibájáról nem is szólok, mert azok ehhez képest csak bosszantóak
lettek volna. Még mielőtt megköveznének ezen mechanikák forgalmazói,
hangsúlyozom, hogy a mintavételezés korán sem reprezentatív. Kereszty Zsolti
pl. ódákat zengett ugyanezen típusról.
Asztrofotós programom egy szó mint száz meghiúsult. Tanulság: ha van egy jó,
kipróbált mechanikád, ne érd be egy ismeretlen gyengébbel.
Ezen kudarctól felbuzdulva határoztam el, hogy ez év őszére asztrofotós
expedíciót szervezek a szigetre. Több napos autózgatás, és túrázás
eredményeképpen megtgaláltam az ideális helyet, amely egy 517 m magas
fennsík, totál körpanorámával, 0 fokos horizonttal. Egyetlen zavaró
fényforrás a 28 km-re fekvő Vis sziget egyik világítótornya, melynek fénye
15 msodpercenként felvillan ( kb. -3 mg :-))). Az észlelőhely 43 fok 11
percen fekszik !
   És most egy kis statisztika :  21 éjszakából
   1 vonuló felhőzet
   1   6,4 hmg
   3   6,8
   1   7,0
   2   7,2
   11   7,4
   1   7,5
   1   7,5-nél jobb ( egy késő délutáni sirokkó elvonulta után)

    És végül, amiért ezt az egészet megosztottam Veletek:

   Keresünk utitársakat egy ezév október 11-17 , esetleg 11-19 között
megrendezendő asztrofotós-észlelő expedícióra, Hvar (közép-dalmácia)
szigetére. a tervezett létszám kb. max. 15 fő. Feltétlenül várjuk autós
tagtársak jelentkezését. Ideálisan 1 db. kisbusz ( Transit, Traffic, stb.) a
műszerpark szállítására, 2 db. 5 személyes személyautó. Természetesen a 2
kisbusz, 1 személyautó is jó megoldás. Tekintettel a hely rendkívüli
szárazságára kizárólag nemdohányzók jelentkezzenek, vagy olyanok, akik egy
hétig kibírják koporsószeg nélkül. Szállásunk a fennsíkon volna saját
sátrakban. ( Vadkemping). Ellátás, saját élelem, Főzés NINCS !!
Októberben a tenger még "fürödhető" hőmérsékletű. A nappali hőmérséklet 22
fok, az éjszakai kb.15-16 fok. Tervezzük a Hvari Obszervatórium
meglátogatását.
A teljes táv 1726 km. Az autópályadíj 11.000 Ft/ autó, a komp 15.100Ft/
autó, + 2.240 Ft/ személy. Ezek oda-vissza értendőek. Az össz költséget az
expedíció végén elosztanánk a résztvevők számával.
Az expedíció még igen-igen a tervezés fázisában, van. Hátra van az
engedélyek beszerzése, valamint az őszi időjárási statisztika beszerzése.
Jelentkezéseket a   címre várom. A létszámot beérkezési
sorrendben töltjük fel. Amíg a szükséges járművek nem állnak rendelkezésre,
addig az autós jelentkezők soronkívüliséget élveznek az expedíció létrejötte
érdekében. a jelentkezőket folyamatosan tájékoztatom a tárgyalások
alakulásáról.

 Köszönet illeti Mizser Attilát a szervezésben nyújtott segítségéért.
(Valamint az esetleges részvételéér :-))

   Baráti üdv: Rózsika


   
Kezdőlap | Levelezőlisták