Dátum: 2004. szeptember 7., 10:04
Feladó: Szabó Gyula --
Tárgy: Giordano Bruno
A napokban olvastam Gál Péter atya könyvét a New Age kritikájáról. Ebben
a New Age gyökereit hosszasan ecseteli, az ókori gnoszticizmustól
a hermetikus misztikán keresztül a fekete mágiáig; szó esik
a horoszkópokról (mezopotámiai mágia), az ufológiáról ("a spiritizmus
materialista változata"), az újkori destruktív vallásokról, ezek
keresztény álláspontú kritikájáról, stb.stb.
Itt olvastam a következőt, kb ezekkel a szavakkal. Az újkor hajnalának
divatos újplatonizmusát néhány gondolkodó a gnoszticizmus fölelevenítésével
(Paracelsus és még néhány név), és a hermetikus mágia
elemeinek újbóli előráncigálásával próbálta frissíteni (itt néhány név,
közülük az utolsó a mindezért máglyahalálra ítélt Giordano Bruno).
Ezek után fölvetődik a kérdés: valóban a tudomány mártírja volt-e
Giordano Bruno, vagy okkultista szélhámos volt, akit csak a későbbi,
jobbára az Egyházzal tudatosan szembehelyezkedő ismeretterjesztés tett
mártírrá?
Olvassuk el az ő életrajzát a világhálón, hátha abból kiderül!
Forrásom ( http://es.rice.edu/ES/humsoc/Galileo/People/bruno.html) szerint,
hogy Bruno kezdetben domonkos-rendi szerzetes volt, de természeti mágiával
és Hermész Triszmegitosz tanainak terjesztésével kivívta az Egyház ellenszenvét,
ekkor idézte az inkvizíció, kitették a rendből, és Bruno elmenekült a várható
komolyabb következményektől.
Később Franciaországban, majd Londonban telepedett le, innen pedig egyre gyorsuló
ütemben Wittenberg, Prága, Helmstedt és Frankfurt következett. Ekkor írta
könyveit, amelyben egyre erősebben a mágia felé fordul (kései művei: De Magia,
Theses de Magia, Magia Mathematica, De Vinculis in Genere). A kopernikuszi
rendszert fogadja el, de e műveiben - a kritikus szerint - elárulja tulajdonképpeni
járatlanságát a matematikában és a kopernikuszi rendszerben
( http://www.esotericarchives.com/bruno/home.htm).
Ekkor idézi az inkvizíció a velencei tárgyalásra (1591, egy állásajánlattal), majd
1592-ben a római tárgyalásra. A tárgyalások jegyzőkönyvei elvesztek, így nem tudni,
miért ítélték el Brunót. Összesen 9 évet töltött a börtönben, de tanait nem volt
hajlandó visszavonni, és 1600-ban megégették. Máig kérdés, hogy a kopernikuszi világkép
vagy az okkultizmus volt-e a fő bűne.
Kérdéseim a következők:
1. Kopernikusz előtt már többen hirdettek heliocentrikus világképet, köztük egy pap, aki éppen
nem máglyán, mint liege érseke halt meg. Nem lehetséges-e, hogy Bruno fő bűne a fekete mágia volt?
2. Nem lehetséges-e, hogy az inkvizíció szemében éppen Brunó föllépése, a kopernikuszi
kép és a mágia keverése miatt lett gyanús maga a kopernikuszi világkép is?
3. Bizonyíték hiányában érdemes-e Brunót "a kopernikuszi világkép vértanújának" hirdetni, mikor
pedig bizonyíthatóan okkultista volt, és egyetemi katedrái ellenére sem volt kifejezetten járatos
a természettudományban?
Mert persze nem szép dolog egy bármilyen megveszekedett embert megégetni; ám nem helyes szélhámosokat
példaképül állítani a kései századok előtt.
Nagyon kíváncsian várom a véleményeket!
Üdvözlettel,
Gyula
|