Dátum: 2000. december 19., 12:36
Feladó: Tibor Asztalos --
Tárgy: A csillagaszat tanitasa
A csillagászat tanításának esélyeiről
Hát úgy gondolom az esélyek nem túl jók.
Rendszerezett információim nincsenek, csak morzsákat
csipegetek fel innen-onnan. Ezek alapján két dogot
látok kibontakozni:
1.) Általános csökkentés a kötelező óraszámokban (amit
egyébként indokoltnak érzek)
2.) A humán oldal súlyának növekedése.
Hát én ugyan fizikus vagyok és nem bölcsész, mégsem
tudnék szembefordulni azzal a szándékkal, ami a kettes
pontot eredményezte. A sajtótermékek tele vannak
helyesírási hibákkal, szakmai listákon is felbukkannak
olyan hibák, amelyek nem valami elírásként jelennek
meg, hanem ismerethiány miatt. Beszédhibás riporterek
nyaggatnak fogalmazni képtelen politikusokat stb. Ez
sem mehet így tovább.
Sokat tanítottam fizikát egyetemi előképzőkön, innen
ismerem a középiskolás fizikát. A könyveket forgatva,
csak annyit mondhatok (már első ránézésre is), hogy
sok, sőt valóságtól elrugaszkodottan irreális! Ide
például betenni anyagot, vagy órát már nem lehet. Az
általános iskola anyagában viszont nem vagyok járatos.
Van egy csapatnyi nulladéves diákunk, akik fizikát,
kémiát és biológiát tanulnak nálunk. Megkérdeztem
őket, hogy eddig ki mennyi fizikát tanult (az
érettségiig). Az amerikaiak tipikusan egy évet, ez a
skála egyik vége, az indiaiak ötöt, ez a másik vége. A
görögök két év matekkal érettségiznek. Német
hallgatóink nem ismerik Ohm törvényét, amikor
ideérkeznek.
Ebben a néhány sorban olyan országok szerepelnek,
amelyek már tagjai annak a közösségnek, amely felé az
országunk igyekszik. Egyszer mi is oda fogunk érni.
Asztalos Tibor SZEGED
(Most mondja egy kolléga, hogy az alábbi című tantárgy
bukkant fel a tantervekben:
Tánc és dráma)
Do You Yahoo!?
Yahoo! Shopping - Thousands of Stores. Millions of Products.
http://shopping.yahoo.com/
|