Dátum: 2001. március 6., 11:28
Feladó: Tibor Asztalos --
Tárgy: Az oktatasrol
T. Lista!
Látom ismét előkerült az oktatás problémája, vágyak és
panaszok halmazaként. Egy kis tapasztalati adalékkal
én is beszállok.
Van itt nálunk egy 18 fős társaság, akik úgynevezett
nulladévesek, angolul tanulnak néhány felzárkóztató
tantárgyat egy orvosi felvételihez. (Biológia, kémia,
fizika, plusz nyelv) Zömében az USA polgárai, de akad
közöttük néhány görög is.
Az év elején elbeszélgettem velük az érettségiig
vezető útjukról, kifaggattam őket arról, hol mit és
milyen óraszámban tanultak eddig.
Az eredmény meglepetéssel átitatott letargia.
Az átlag görög (ez nem csak ebből a mintából jött),
megteheti, hogy olyan iskolatipust választ, amelyben
az érettségi előtt össze-vissza két évig tanult
matematikát. (Ők Arkhimedesz leszármazottai. :)
Az átlag amerikai válasza szerint érettségi előtt egy
azaz 1 évet tanult fizikát. (A világ vezető ipari
országában, ahol a múszaki szinvonal a legmagasabb.)
Nevezzük őket mondjuk Benjamin Franklin utódainak.
********************
Egy kollégám nemrég tért haza Ausztráliából, ahol
egy-két évet kutatóként dolgozott. 14 főből 2 ausztrál
volt a laborban, a többi vendégmunkás.
Ellátogatott az egyik ausztrál családjához is. A
családban volt egy olyan tizenegykét éves sutyerák is.
Itt zajlott le nagyjából az alábbi párbeszéd:
-Charlie, voltál suliban?
-Ühüm.
-Mit csináltatok ma?
-Elmentünk szörfözni.
-??? Suli helyett?
-Ühüm.
(Az atya magyarázata: iskolarendszerünk alapelve, hogy
a gyerekek félelem nélkül, az iskolát élvezve járjanak
oda. Hát ma éppen szörfözni volt kedvük.)
********************
A magyar iskolarandszer porosz alapokon épült ki és
haladt sokáig. Egy ideje rossz felé. Az anyag
követhetetlenül sok volt, érettségizni szerintem a
tanári kar jó része sem tudott volna. A változtatás
(könnyités) igénye parancsoló volt.
NO DE!!! Ami itt a kilencvenes években a szemünk előtt
zajlott le, az a gyerek kiöntése a fürdővizzel együtt!
És a folyamatnak még nincs vége.
Az élet számos területén kimondott, vagy ki nem
mondott módon, de mintául szolgáló USA-modell
(modellek) átvételében valahol félúton járhatunk. Majd
ha az út másik felét is "sikerült" már megtenni, akkor
el lehet lassan töprengeni azon is, hogy mi honnan
fogunk használható értelmiségieket importálni. Miből
fogjuk megfizetni őket?
Javaslatom: óraszámcsökkentés általánosan, egyidejűleg
az arányok megvitatása. Utána egy olyan rendszert
kellene bevezetni, amely a csökkentett anyagot
szinvonalasan meg tudja tanitami, majd azt kőkeményen
számon is kéri. A tantervek készitőit pedig minden
évben érettségi vizsgára utasitanám, (mindabból amit a
gyerektől követelnek) ahol a vizsgán éltanuló diákok
is jelen lennének!!! Itt most azért nincs kirakva a
smájli, mert ezt komolyan is gondoltam.
Asztalos Tibor SZEGED
Do You Yahoo!?
Get email at your own domain with Yahoo! Mail.
http://personal.mail.yahoo.com/
|