MAGYAR CSILLAGÁSZATI EGYESÜLET - CSILLA LISTA ARCHIVUM #2249

még_egyször_(fizika)_oktatás...
Csillagaszati ko(szo)nyvismertetesek 30.
Amatorcsillagaszat a TV-ben
napfogyi konyv
Re: Gretsy
Mir
Mir ismet


Dátum: 2001. március 10., 12:06
Feladó: Külső hozzászóló --
Tárgy: még_egyször_(fizika)_oktatás...


Részemről is az utolsó megnyilvánulás a témában. Két
napig nem voltam gépközelben, így most jó sok
észrevételre fogok válaszolni, emlékezetből, hogy
minél rövidebb legyek, pontokba szedve, mert az
hegénél is bejött... :-)

1. Baj, hogy a természettudományos oktatás (nem csak a
 fizika és a csillagászat) háttérbe szorul. Azért baj,
 mert ennek világszemléleti hatása van (szándékosan nem
 'világnézetit' írtam, mert annak talán politikai
 színezete lenne).
2. Nem hiszem, hogy pusztán az óraszámokkal manipulálva
 ezt a folyamatot meg lehetne fordítani, vagy akár csak
 megfékezni. Úgy gondolom, hogy az alapszintű oktatás
 (hadd értsem ide a középiskolát is) évszázadok alatt
 kialakult rendszere már nem tartható sokáig.
2.a.  Ennek egyik oka éppen a természettudományok
   egyre gyorsuló fejlődése. Egyrészt a 'klasszikus'
   tudományágak (matematika, fizika, biológia, kémia,
   földrajz) önmagukban is gyarapodnak, de létrejönnek
   'új' tudományok is, pl. informatika, ökológia,
   amelyeknek szintén kell helyet biztosítani az
   oktatásban. (Anno Klebelsberg Kúnó nyilván mást
   értett 'modern kémián', mint amit értünk mi és ma.)
2.b.  Másik ok következik az elsőből: az megszerzett
   természettudományos ismeretek gyorsan avulnak, a szó
   azon értelmében, hogy az újabb ismeretek mintegy
   'elfedik' a régebbieket. Ennek a folyamatnak a
   karakterisztikus ideje is egyre rövidebb lesz.
   Következésképp szükség van és méginkább: szükség
   lesz a folyamatos (ön)képzésre.
3. A jövő iskolájában -- SZERINTEM -- nem a hagyományos
 tantárgy-orientált oktatásra lenne szükség, ami
 állandó csatározást jelentene a különböző tárgyakat
 oktatók között. El kéne érni, hogy a gyerekek
 meglássák: minden mindennel összefügg. Ma sokszor
 előfordul, hogy a tanultakat nem alkalmazzák a
 valóságra, a tankönyvek világa 'steril'.

 Friss példa: tegnap Visegrád környékén autózva
 diplomás útitársammal beszélgetve szóba került a Duna
 alacsony vízállása. Ő a szlovákokat okolta, mondván:
 a Duna vizének egy részét elvezették egy tárolóba.
 Nem értette meg, hogy a víz előbb-utóbb ki is jön
 onnan. Utaltam az anyagmegmaradás törvényére, és nem
 tudta, hogy hogyan is kerül ez ide?

3.a. A természettudományoknál igen nagy jelentősége
   lenne a kísérleteknek, de nincs rájuk idő. Persze,
   mert a fizika óraszámai el vannak választva mondjuk a
   földrajztól, és egyik sem ad a sajátjából. Pedig
   a csillagászatot (távcsöves bemutató, planetáriumi
   óra) 'el lehetne számolni' mindkettőnél.
4. Úgy érzem, sokan nem értették meg, amit korábban
 írtam (valószínűleg félreérthetően): kell-e
 egyáltalán annyi fizikát oktatni Jucikának? Itt
 konkrétan a _lexikális_ fizikatudásra gondoltam.
 Állítom, hogy nem kell tudnia a Tejútrendszer
 pontos méretét, elég, ha azt tudja, hogy bazi nagy,
 és borzasztó sok, a Naphoz hasonló égitest alkotja,
 amik éjszaka csillagokként látszanak. És akkor ide
 kellene még egy távcsőbe pillantás, hogy a _saját_
 _szemével_ láthassa a csillagokra bontott Tejutat.
 Azt kellene megtanulnia, hogy a csillagok világa
 nem egy sztatikus, 'kristálygömbre festett' világ,
 hanem ugyanolyan örökké változó, fejlődö valami,
 mint a közvetlen biológiai/földrajzi környezetünk.
5. Intelligens emberekre van szükség. Az, hogy egy-egy
 ember konkrétan fizikus, geológus, orvos vagy más,
 az már másodlagos (bár fontos) kérdés. Az intelli-
 gencia fogalmát szokás 'problémamegoldó képesség'-
 ként definiálni. Ebbe szerintem belefér az, aminek
 a kialakítását a fejekben itt a listán sokan a
 fizikaoktatás feladatának tartanak. Szerintem nem a
 fizikaoktatás, hanem az OKTATÁS feladata.

Itt és most befejezem, én is köszönöm a sok érdekes
hozzászólást, és elnézést kérek azoktól, akiknek a
türelmével visszaéltem. Ha valaki úgy gondolja, hogy
szívesen váltana levelet velem ebben a témában,
írjon magánban.

--

Ervin


   
Kezdőlap | Levelezőlisták