MAGYAR CSILLAGÁSZATI EGYESÜLET - CSILLA LISTA ARCHIVUM #6752

Hódi Gyula off - Re: fizika & tsa.
Pete Gábor "Galilei 1610-2010" - A teljes előadássorozat az MCSE médiatárában
haa2879 - Geo napok


Dátum: Fri, 28 May 2010 04:35:43 +0200
Feladó: Hódi Gyula
Tárgy: off - Re: fizika & tsa.


Hege, sokan offnak érezhetik, de mégis kell még néhány szó ide. A 4 fizikatanár mindenképpen kevés, de pl. matfizesek is vannak - mert ugye vannak még? -, meg talán mások is, ez mégiscsak enyhít a helyzeten. De ha más szakok tanárai is panaszkodnak a csökkenő óraszámra, akkor itt valami más nem stimmel. Például talán ott is baj van, hogy a diák számos dolgot kétszer tanul meg, ha általános iskola után középiskolába is megy. Méghozzá valószínűleg rosszul, ezért gimiben nem elég az érdekesebb dolgokat hozzátenni az általános iskolában már megtanult fizikához, például, hanem elölről el kell kezdeni a szenvedést az erővektorokkal meg a soros áramkörrel. Kicsit túlságosan automatikussá vált, azt hiszem, a középiskolai képzésben részesülés, előfeltételek nélkül, bárki számára. Így ha egy gyerek utálta a fizikát, és csak annyit tanult meg belőle, átmenetileg, hogy éppen ne bukjon meg általánosban, az látszólag joggal várja el a gimnáziumi tanárától, hogy újra csinálja vele végig az egész műsort, mellesleg valószínűleg ismét csak fölöslegesen, és ilyen haszontalanságra már tényleg kevés az óraszám, ha még másra is sort akarnak keríteni, például leendő fizikushallgatók felkészítésére.

Amikor az utóbbi időkben hevesen reklamálták egypáran, hogy a tanár miért nem teszi elég érdekessé Ödönke számára a fizikát, hát persze hogy Ödönke a tanár leköpködésével múlatja az időt, ilyenkor többször elmondtam azt is, hogy a többi diáknak is vannak jogai, elsősorban arra, hogy a tanár a lehető legtöbbet tanítsa meg neki, és ne Ödönke szórakoztatásával kelljen az időt pazarolnia. Ezt szerintem mára elfelejtették az iskolákat rendszabályozók, a középiskola természetes jog lett minden ostoba kölyöknek, sőt, ezt tanároktól tudom, elvárják az érettségi bizonyítvány megadását is mindenkinek. Pedig az osztály hülyéi az osztály rendesen tanuló, dolgozó diákjait hátráltatják. Nem vagyok híve az elitképző iskoláknak, de az talán mégiscsak túlzás, hogy a középiskolai követelményeket ennyire letornászták. Anyám, szintén tanár, panaszkodott nekem gyakran, hogy hát mégsem buktathatja meg Ödönkét, pedig hülye szegény. Kérdeztem, hogy miért nem buktathatja meg. Hiszen ezért van a mérce oda téve, ahol van. És ez még csak nem is mostanában volt. Pontosan ezt írtad te is, nyilván idézve, hogy "a színvonal tartása érdekében" nem lehet buktatni. Hülyeség, mert éppen a színvonal megtartásáért kellene megbuktatni azt, aki a következő évben már csak kolonc lenne a többiek nyakán.

Az akadémia áldás is lehetne, de az ember gyarló természete és ostobasága ezt is elronthatja. Szerintem ez a rendszer is működhetne, mint ahogy elrontani lehet más, nem csak "egyes országokban", hanem sok hozzánk hasonló országban működőképesnek bizonyuló dolgokat is. De attól tartok, hogy évszázados elveket és reflexeket kellene eltüntetni hozzá elsőként. Az meg nem megy könnyen.

>> hogy minek a bányászatában jeleskedik Venezuela, akkor miért nem fontos
>Igen! De vigyázzunk, ez is természettudomány...
Annak is szántam a példát. Csak annak érzékeltetésére, hogy ha más, végső soron szintén nélkülözhető, mégis fontosnak tartott természetismereti alapfogalmakat megtanítani tart szükségesnek a társadalom, akkor értelmetlen ezek közül kihagyni azt, hogy az embereknek legalább minimális fogalmai lehessenek a kozmoszról. Amelynek a mindennapokra gyakorolt lehetséges vagy tényszerű hatásainak a sora egyre nő.

Az ismeretterjesztő műsorokról írtakat én is alátámasztom. Tényleg az az érzésem van, hogy egy csomó érdekes dolgot tanultam, de valójában csak hallottam őket, és csak egy kis részét vagyok képes megjegyezni. Sajnos. De ettől még nem lett haszontalan ezeknek a műsoroknak a megnézése. Legalábbis az értelmesebb, jó szerkezetű, informatív műsoroké, mert sajnos vannak olyan "amerikai" típusú műsorok is, amelyeknek a felét ki lehetne vágni, mert csak azt ismételgetik benne, hogy mindjárt megtudhatjuk, hogy. És azokról nem is beszélek, amelyek már a századik cápatámadást, börtönlázadást, krokodilharapást és tornádót mutatják be az ilyenre éhes nézőnek. Az a kevés, ami megmarad, már mindenképpen hasznos, és amire nem emlékszem, de megértettem, amikor elmondták, az is hozzátett valamit a tudásomhoz. És persze ott vannak az ismétlések, érdekesebb műsoroknak én szívesen nézem meg újra egy-egy részét, és fel is veszek pár különlegesen érdekeset. Megértem a bosszúságodat, de emberek vagyunk, tudjunk a gyengeségeinkről, és használjuk ki a lehetőségeket. Végül is egy tankönyvtől sem várjuk el azt, hogy egyetlen elolvasásra emlékezzünk rá. Szóval fel a fejjel :-)))  és nézzük hipnotikus oldottságban a NatGeót, Discoveryt, Historyt (és a da Vinciben éjjel szintén egész jó műsorokra lehet akadni), tudomásul véve, hogy mi már sosem fogjuk megtanulni mindazt, amit szeretnénk. Filozófikus bölcsek mondtak már olyat, hogy a tudás első jele az, amikor tudjuk, hogy még nem tudunk. Meg az idegbajé is. :-)

HGy



   
Kezdőlap | Levelezőlisták