Dátum: 2001. március 7., 17:24
Feladó: Tibor Asztalos --
Tárgy: Szaszvari Peter cikkerol
T. Lista!
Kiss László: Érdekelne legalább 20 éve "tősgyökeres"
magyarok véleménye ezzel kapcsolatban.
Nem vagyok ugyan középiskolai tanár, tősgyökerem viszont
van. Az érettségi táján levő diáksággal elég sok
találkozásom volt már vagy húsz éve. Felvételi előkészítő
táborokban tanítottam rendszeresen, felvételiztettem, meg
ilyesmi. Így gondoltam és is meg vagyok szólítva. Az
alábbiakban idézgetek Szászvári Péter cikkéből,(SP) belefonva
saját soraimat is. (AT)
SP Körülbelül tizenöt éve, mikor még gyakorló tanár voltam, egy
SP viszonylag kis, de jól szervezett csoport rajtaütésszerűen
SP átvette a hatalmat a középiskolai fizikaoktatásban.
AT A folyamat végeredménye ütött be 15 évvel ezelőtt. 1985.
AT volt az első év, amikor először szerepelt az érettségin az
AT úgymond "új" fizika. Az előkészületek sokkal messzebbre
AT nyúlnak vissza. Én magam 1969. táján olvastam az ezzel
AT kapcsolatos első okfejtéseket, éppen Marx György
AT akadémikustól. Ifjú titánként (20 éves voltam akkor) nagyon
AT szimpatikusnak találtam.
SP Ennek a csoportnak volt szellemi vezetője Marx György
SP akadémikus. Mint ahogy ma is büszkén nyilatkozza, sikerült
SP háttérbe szorítaniuk az "unalmas" mechanikát és
SP egyenáramokat, és bevezették helyette az atomfizikát, a
SP kvantummechanikát, a statisztikus fizikán alapuló gáztant, a
SP téregyenleteken alapuló elektromosságtant.
AT Igen, sikerült háttérbe szorítani. Most néha tényt, néha
AT véleményt fogok írni. Ami tény, a klasszikus felfogás
AT szerint először megmutatják a diáknak a könnyen megismerhető
AT tényeket, majd csoportosítás és rendszerezés után a végén
AT jön valamiféle modell. Itt ez valahogy fordítva megy. Felül
AT a huszár a lóra menetiránnyal szemben és hátramenetbe
AT kapcsolja a lovat. Szóval a 14 éves nebuló először elmélyed
AT a modellalkotás fontosságában és mikéntjébe, majd gyorsan
AT megtanulja az ekvipartíció tételét. Később majd valamikor
AT energia is lesz meg szabadsági fok is lesz, sőt a hosszú
AT időre vonatkozó statisztikai átlag is lesz. Az energia is
AT úgy jó, ha első képletének felírása megelőzi a teljes
AT mechanikát. Ezután egy laza sóhaj jön, majd a barometrikus
AT magasságformula, benne a negatív hatványkitevővel, ahogy
AT kell. Másodikban azután lesz már anyagi pont kinematikája
AT is. A harmadikos könyv iszonyatosan nagy lett. Egy akkor
AT volt félinformációm szerint ezt heti öt órára írták, majd
AT háromban tanították. (Nem biztos, hogy igaz.)
SP Persze a középiskolákban nem kvantummechanikát és
SP statisztikus fizikát kezdtek tanítani, mert azt a
SP matematikai alapok hiányában nem lehetett, hanem csak valami
SP hasonlót.
AT Statisztikus fizikát a negyedikes könyv eleje próbált
AT tanítani, (miután elsőben a hajánál fogva egyszer már
AT előrángatták) ma már írtam erről egy-két mondatot. Ezt a
AT gyakorló tanárok tokkal, vonóval, ahogy van elszabotálják.
AT (Én is ezt tenném.)
SP A gázok hirtelen egymást ütögető kis golyók lettek, az
SP atomok misztikus hurkákkal övezett pacnik és a legegyszerűbb
SP feladat is végtelenül bonyolult, illogikus és követhetetlen,
SP bebiflázandó jelsorozattá vált. Mindez nyakonöntve egy
SP minden önérzetes diákot megalázó gügye nyelvezettel.
AT A negyedikes könyv harmincadik oldala környékén van egy
AT libapásztoros mese, ami megvilágítani hivatott valamit. A
AT valami pedig k számú kvantum szétosztási lehetősége N
AT centrumra. Az eredeti feladat még talán követhető, a
AT libapásztoros magyarázat aligha. A pásztor lett az
AT energiahordozó, a liba meg az energiakvantum. Hogy itt miért
AT jön elő az ismétléses variáció, az a liba-történetben
AT homályosabb, mint a fizikai kérdésfelvetésben.
AT A héjfizika kicsit jobban tartja magát, ezt már azért nem
AT szabotálják el, de nem sok olyan diákkal találkoztam, aki
AT értette volna. A magfizikai rész ugyanabban az évben azt
AT hiszem korrekt.
SP … aki figyelmen kívül hagyta, hogy a középiskolában gyerekek
SP vannak, és hogy a végsőkig lepárolt bölcsesség lehet
SP egyszerű és elegáns, de sosem könnyen érthető. Az elegáns,
SP nagy tudást összegző képletek megértéséig a könnyebben
SP érthető, talán szedett-vedett apróságokon keresztül vezet az
SP út, miként a történelem során is ez volt a megismerés útja.
AT Definiáld előbb a halmaz elemeit, a műveleteket csak utána!
AT Amig üres a halmaz, nem élvezheted a műveleteket sem.
Asztalos Tibor SZEGED
Do You Yahoo!?
Get email at your own domain with Yahoo! Mail.
http://personal.mail.yahoo.com/
|