MAGYAR CSILLAGÁSZATI EGYESÜLET - CSILLA LISTA ARCHIVUM #2243

A lenyeg, ami elore vihet
mit miert kell az iskolaban tanulni
spiralisok ott es itt
Mir
racionalitas?
még_mindig_fizika
Re: fizika
Re: arabus
re: fizika oktatas
Csillagaszati ko(szo)nyvismertetesek 24.
Nonap van, fiaim!
tudomany - oktatas
Szaszvari Peter cikkerol
tudomany - oktatas part 2
Szaszvari cikk
egy valasz
fizikaoktatas
valaszcikk
Szervusztok,
Kedves alias Ervin
Mir
még_egyször_(fizika)_oktatás...
MCSE Balatonfűzfői Csoport programja, 2001.03.10.


Dátum: 2001. március 7., 23:35
Feladó: Külső hozzászóló --
Tárgy: még_egyször_(fizika)_oktatás...


Helló Csillások!


Na, talán lassan a végére jutunk, míg le nem
off-topicolnak minket ;-)))

Nagyon köszönöm a hozzászólásokat, én a magam
részéröl nagyon élveztem a többiek (velem egyet
és egyet nem értök) véleményeit... Okosodtam.

Hogy teljesen megvilágítsam, összefoglaljam nézeteimet,
példázatok NÉLKüL, pontokba szedem téziseimet (ezek
részben már válaszok is a #2242 Csillában kapott
reakciókra):

1. Én nem akarom elötérbe nyomni, pláne más tantárgy
  rovására a fizikát.
2. Csak meg akarom állítani ELTöRLÉSÉT, ill. mostani,
  gyalázatos lecsökkentését MáS TáRGYAKHOZ KÉPEST!!!
3. Egyensúlyt akarok a társadalomtudományos és az ún.
  készségi (sport, müvészeti) tárgyak és a természet-
  tudományos-müszaki tárgyak között! áLLíTáSOM, HOGY
  JELENLEG NINCS EGYENSúLY, DöNTö FöLÉNYBEN VANNAK A
  nem-természettudományos + nem-müszaki tárgyak!!!!!
4. Fö tézisem: FIZIKA TANíTáSRA azért (_IS_ - de legföbb-
  képp azért) van szükség, hogy nagyszámú nebuló kapjon
  kellö, nem alacsony szintü áttekintést a fizikáról
  ahhoz, hogy kellö felhozatal legyen a fizika tanári,
  egyéb kutatói, fejlesztöi, mérnöki, technikusi, egyéb
  müszaki jellegü és orvosi pályákra kerülök körébe...
  Ez ugye sokezres tábor, társadalmi és népgazdasági
  érdek! A K+F -et mégiscsak kiemelten kezeli ugyanez
  a kormány - csak kiket fog 5 év múlva szívonalas
  kutatással, fejlesztéssel foglalkoztatni? Jönnek az
  indiaiak, kínaiak ide is??? Magyarok helyett!!???
5. Ha torz képpel, gyenge ismeretekkel kerülnek a "spe-
  cialista" képzésbe, nagyobb számban fognak lemorzso-
  lódni, mi több a pályáról szándékosan elmenni...
  Tehát nagyobb számú inputot kell biztosítani, ezt a
  kellö fizika oktatással, és opcionális érettségi-,
  egyes irányokban pedig kötelezö felvételi tárgyként
  való megtartással elérni! Akkor lesz elegendö output!
  Azaz jó szakember...
6. És az meg senkit ne befolyásoljon, hogy kell-e darab-
  számra annyi fizikus, fizika tanár, stb... Azt mindenki
  látja, hogy fizikusnak tanulni jó belépö szinte bárhová
  (ld. korábbi megnyilatkozásaimban). Pl. A Pick egyik
  vezetö gazdasági embere történetesen csoporttársam volt
  fizikus szakon...

Most név szerint próbálok reagálni, ígérem, nem leszek
túl hosszú, hogy a témát nem túlzottan favorizálók
se kelljen, hogy olvasatlanul áthajtsák...

Kiss Lacinak: Nagy nehezen megtaláltam a cikket!!! Köszi!!!
  Szuper jó! És sajnos (bár én tisztelem és nagyon nagyra
  becsülöm Marx Györgyöt) sorról sorra egyet kell értenem
  az írójával - már ha tényleg Marxnak volt a változásokban
  része. Talán annyiban enyhíteném a cikk élét, hogy talán
  jobb tankönyvírók ténykedése során el lehetett volna
  kerülni sok marhaságot... Marxnak abban teljesen igaza
volt,
  hogy megérett az idö a középiskolai fizikából a nagyszerü
  modern fizika áttekintö (!) ismertetésére... A baj megint
  a végrehajtással, az arányokkal volt... Laci! Én pl. meg
voltam
  döbbenve, amikor feleségem elöször megmutatta (a MH
cikkben
  is lehordott) darazsas kvantummechanikai szemléltetést...
  Már akkor dühöngtem egy napig, hogy KI VOLT AZ AZ IDIóTA,
  aki ilyen gügye példák mögé dugva a lényeget azt hiszi,
  jobban meg fogják érteni...!?? Azért ne nézzünk hülyének
  egy 3. - 4. osztályos (bocsánat, most 11. -12. osztályos)
  diákot, aki érettségizni akar fizikából!!! Mi a rossebért
  nem lehet elektronnak nevezni az elektront, v. általános-
  ságban részecskének egy titokzatos, érthetetlen tulajdon-
  ságú részecskét??? A jelenséget kell megértetni, nem a
ré-
  szecskét kell szinonimákkal helyettesíteni!!! A
méhecskék-
  röl mindenkinek vannak ismeretei, tulajdonságai vannak a
  méhecskéknek nevezett objektumoknak... Mit ne mondjak,
egész
  más dolgokat tudnak csinálni, mint pl. a pionok... Csak
  összekevertek, megtévesztettek sokezer diákot...!!
Persze,
  hogy egy lépéssel sem kerültek közelebb a fizika
megértésé-
  hez... Szóval öngólt lött egy túlbuzgó szakma...

Tóth Gábor:
>Az atlag ember pontosan annyit tud kezdeni az eszkozokkel,
>amit a hasznalati leiras megad. A TV-t bekapcsolja, az
autoban

Mint korábban is sokszor mondtam, újfent hangoztatom: a
buta -
de legalábbis ismeretek híján lévö ember KISZOLGáLTATOTT!!!
Mi
több szabadságában korlátozott... Azt teszi, amit mondanak
neki,
a "piros kart" csak arra használja, amire a használati
utasítás
mondja - amíg hiba nem csúszik a brossúrába, és fékezés
helyett
a gázkarra mutat a használati utasítás a jégbordára
futáskor...

>eltekeri a kormanyt, ralep a fekre, es kozben a
leghalvanyabb
>fogalma sincs az elektron sugarak elteriteset leiro
egyenletekrol,
>a forgatonyomatekrol, avagy a hidraulika mukodeserol. Es
nincs
>is ra szuksege. Ugyanugy, ahogy

No még egyszer fussunk neki, Gábor: én még csak ennyit sem
akarok
állítani. Ne konkrét példákat hozzunk, hanem a
legáltalánosabban:

EGY JóL öSSZEáLLíTOTT KöZÉPISKOLAI FIZIKA a környezö vilá
g
megérté-
séhez ad pótolhatatlan támpontot, és az életünk során
elöfordulható
jelenségekhez, tapasztalt eseményekhez történö hozzáállásra

tanít.
áLTALáNOS természet-szemléletet kell adnia, és ERRE van
szükség...
Egy alapra. A tiltakozásom kiváltója AZ ALAPOK MEGSZüNÉSE
VOLT!!!!

Nem kivenni kell a tantervböl egy rosszul tanított rossz
fizikát,
hanem a fizika szépségét, tanulságosságát, világszemléleti

mivoltát
hangsúlyozó, tényleg közhasznú tárgyként kell bennhagyni,
es JóL
KELl TANíTANI, sok kísérlettel!!! A MH cikk szerzöje erröl
nem ír,
pedig ez is fontos: Gyerekek! Egyetemi végzös fizika
tanároknak
tartott Kozmikus Fizika tárgy egyik elöadása végén
megmutatom egy
kis, talán 30-40 dolláros eszközzel a Nap színképét, benne
a Fraun-
hoffer féle vonalak tucatjával... Döbbenten nézik minden
évben,
mert ilyet még nem láttak!!!!!! És ezek tanítják
rákövetkezö évben
a fizikát!! Ha nincs az egyetemeknek pénze eszközökre, és
végül:
a középiskoláknak sincs, hisz fakocka, és egy-két erömérö

az össz
eszköz, akkor kérem hogyan lehet érdekesen tanítani,
megszerettetni
a fizikát? Krétával, táblán semmiképp sem. Pedig a fizika
(helyette-
sitsük be: a természet müködése) SZÉP, bámulatba ejtö,
lenyügözö!

Mint arról már beszéltünk: az iskolának NEM AZ A DOLGA, HOGY
PREDESZTINáLJON, MIRE LESZ SZüKSÉGE AZ EMBERPALáNTáKNAK
ELKöVETKE-
ZENDö ÉLETüKBEN!!! Millió életpálya van, a Sors
kiszámíthatatlan...
Hanem az, hogy MEGMUTASSA: ILYEN A VILáG, AMIBEN MI,
EMBEREK ÉLüNK!
ILYEN ÉS ILYEN DOLGOK VANNAK BENNE... ZENE, MüVÉSZETEK,
FIZIKA,
KÉMIA, TöRTÉNELEM, VERSEK, stb... A mögöttünk lévö sokezer

év alatt
ide és ide jutottunk, ezeket és ezeket tudtuk meg,
ilyenekre és
ilyenekre vagyunk képesek... ÉS EBBöL NEM HIáNYOZHAT A
FIZIKA SEM!
Nem a többi dolog rovására - de a többi sem gyürheti le! A
jólét,
és a jövö kulcsa a tudásunk további gyarapodása (épp a
sorsunkat
veszélyeztetö, szintúgy tudósok által _IS_ (!) vétett hibák

miatt.

Mindig elfeljetik a szenzációhajhászok: nem a _Jó_ tudósok
okozták
a világ eddigi, jelenlegi és ezutáni bajait... Vannak
gyengébb
tudósok, vannak lepénzelhetö jó tudósok, vannak rossz
vezetök, és
ügyetlen-tudatlan melósok --- akik felelösek Csernobilért,
és sok
minden másért... Ha minden esetben vennénk a fáradságot,
megtudnánk,
hogy minden sorsfordító kérdés során ott voltak az _igazi_
tudósok is,
csak véleményüket, jelentéseiket, figyelmeztetéseiket
elhallgatták...

> A hibak elkeruleset nem a fizikai tudas, hanem a mindenre
> kiterjedo hasznalati utasitas biztositja.

... ami elveszik egy hét múlva, elég, elázik, elszakad...
Meg hiányos,
hibás, stb... Ne a "tudás" szót használd (hol vagyunk
ettöl...?) én
pusztán "csak" az általános fizikai ALAP-TáJÉKOZOTTSáGOT
kérem
számon, amivel a legtöbb dolog elkerülhetö.

>Ma Europaban a kergemarha kortol felnek. Az autovezetestol
nem,
>pedig abba 10-100000-szer tobben halnak bele.

Nem jók a példáid: az autóvezetés nem kerülhetö el, míg a

kerge-
kórnak egy egyszerü döntéssel elejét lehet venni. Ha csak
egyetlen
ember meghal egy meg nem tett, pedig megtehetö döntés
miatt, az is sok.

>A fent leirt tarsadalmi modell kivaloan mukodik, amint azt
nap mint
>nap lathatom itt az USA-ban.

Én ugyam nem jártam kinn, de több barátom él kinn több,
mint 10 év
óta, meghát nézek TV-t, olvasok újságot, beszélgetek
amerikai emberekkel.
Szóvel, kedves Gábor, NEM MüKöDIK KIVáLóAN, épp ez a
lényeg. VALAHOGY
müködik.

>Miert epitenek szeneromuveket, amik ontjak a szendioxidot,
es kozben
>az uveghazhatason aggodnak? Nem tudom, valoszinuleg
ezeknek a donteseknek
>megvan a maguk dinamikaja.

Nem gondolod, hogy épp ez is a döntéshozók elégtelen
fizikai-kémiai
tudásának, alapmüveltségének hiányosságai miatt van így?

Egyébként valakinek egy korábbi mondatára itt reagálva: MIT
CSINáLNA
AMERIKA, HA NEM LENNE LEGALáBB A VILáG PáR PONTJáN Jó
FIZIKA TANíTáS?
Honnan töltené fel a szükséges kutatói helyeket? Még az a
szerencse,
hogy (eddig) Európában, Magyarországon, stb. volt, így sok

szakember került oda... Mi lesz, ha mindenütt "elbutul" a
nép?
Honnan lesz ilyen helyekre jó szakember, akihez "fordulni
lehet"?

>Munkajat gyorsan es hatekonyan vegzi, es nem okoskodik,
>hogy lehetne jobban. Erre ott vannak a kutatok. Az o
dolguk, hogy
>kitalaljanak valamit. Ezert fizetik oket.

Ehhez gondoskodnod kell FOLYAMATOSAN, évtizedes idöskálán
után-
pótlásról, megfelelö minöségben. Ha ezt nem látod, hogy csak
helyes arányú oktatási alapokról lehet biztosítani, akkor
remélem,
nem leszel döntéshozó egyhamar... ;-)

* * *

Nem akartam támadó, netán modortalan lenni, az ügyet nézem.
Remélem Te is, és nem haragszol soraimért! A többi dologban
egyébként igazat adok Neked, és néhány dolgot hasonlóképpen
látok. Ha nem titok, legalább 5 éves lépésben megadod, hány
éves vagy? Érdekelne, a véleményed pontosabb megértése
miatt.
Én is megadom: én 35-40 közti vagyok. :-))))

Dologh Ervin:
>Védekezésül mindenkit részesíteni kellene középfokú
egészségügyi
>(nem egyszerűen biológiai, az nem elég!) képzésben?
Szerintem nem.

Hú, de jó példát hoztál!!! Viszont énszerintem éppen, hogy
IGEN!
Még talán fontosabb lenne a fizikánál is!!! Én magam
részéröl
nagyon élveztem a középiskolai biológia kapcsán tanultakat
az
emberi teströl (látás, hallás, emésztés, öröklés stb...)

baromi
sok igen fontos dolog, aminek napi gyakorlatban ma is
hasznát
látom! Ehelyett mostanság "kozmikus energiákhoz" kell
fohászkodni,
meg mások a reklámok "intelligens molekuláiban" hisznek,
miközben
rettegünk a ráktól, az AIDS-töl, kapkodjuk a fejünk, és
legjobb
lenne már egy nagy kölap alatt feküdni, békén...

>Attól tartok, ez csak a felszín, az igazi okok lényegesen
mélyebben

IGEN, IGEN, IGEN!!! Tovább kellene gondolni a dolgokat!!!
Asszem
mostmár offtopic leszünk, írj tovább magánban, ha
gondolod...
Ezt Toth Gábornak is mondom, ha nem unja a témát! Pl.
érdekelne,
mit csinál amerikában, meddig lesz kinn, stb...

>Véleményem szerint a megoldást nem a hagyományos oktatás
>keretein belül kellene keresni, ahol különböző tárgyakat
>oktatnak, mindannyiunk által ismert módokon és
hatékonysággal.

IGEN! No, ezt kellene valaki(k)nek kidolgozni. Csinálnak
ilyesmit
manapság? Kik és hol? Kisgazdák? OM-ben? Minket miért nem
kérdeznek meg? Kiket kérdeznek egyáltalán meg? Mi lesz még
itt...

>Ez sajnos tényleg így van, de a megoldás nem a fizika
előbbre
>tolása, hanem a többi visszaszorítása lenne. Egy bibi van:
>az ideológia. Fizikába nem tudsz ideológiát csempészni

Fúúú, apám!!! Fején találtad a szöget, de jól mondtad...
Hát igen!
Magyart, történelmet lehet így vagy úgy, ilyen vagy olyan
nézetben
tanítani. Befolyásolni lehet vele egy egész felnövekvö
generációt,
tehát a mindenkori hatalomnak érdeke, hogy ezek a dolgok
uralkod-
janak. A természet az egzakt, tojik az emberek kisded
játékaira...
A turbulencia az akkor is létrejön, a hökiegyenlítödés
akkor is
megtörténik, ha valamelyik párt, vagy vezetö kimondja:
mától nem!!!

>Pl. elegendő annyit tudni, hogy a gyilkos galóca mérgező,
>nem kell a benne levő alkaloid élettani hatásmechanizmusát
ismerni.

Tudod, miért nincs ebben igazad? Mert AMINEK AZ OKáT NEM
TUDOD,
abban CSAK HIHETSZ. Aztán adott helyzetben vagy elhiszed,
vagy
mégis nagy merészen megeszed azt a gombát... Tudni illik,
minek
mi az oka, és mi lesz ha ez meg az történik... Adandó
esetben
akár azt is, hogy hajnalban le fog-e csapódni a pára pl. és
zárlatot okozhat-e egy nyitott motorháztetövel hagyott
kocsiban?
Ez pedig SZERTEáGAZó TERMÉSZETISMERETET IGÉNYEL, aminek
derékhadát
a fizika adja, aztán még a kémia, földrajz, biológia... A
zongora
tudásoddal és remek verselemzéseddel sokra mész pl. a
sivatagban...
De ha van egy kis térképismereted, és tudsz az égen
tájékozódni,
életben maradhatsz szélsöséges szituációkban is...

Ja, ez még Gábor mondatához kapcsolódik:

>de az (amerikai) tarsadalom az ilyen extrem korulmenyek
elkerulesere
>torekszik.

Nem nagy dolgokrol van ám itt szó, emberek: elég annyi,
hogy éjjel
leáll az autód valahol Bivalydühöngös és Kecsketosznád
között
félúton, télen -15 fokban, és nincs forgalom, nincs mobil
térerö...

A tudatlan, védtelen embernek extrém körülmény lehet bármi,
a
legegyszerübb dolog is... Elkerülésükre törekedhet egy
társadalom.
De ez egyféleképpen megy: mindenki mozdulatlanul,
lokalizáltan
vegetál, ....--->>>> a TV-je elött... Igen, ez Amerika...

>Sőt, jónéhány faj köszönheti kipusztulását a tudományos
>ismereteknek. (Jó, ez demagógia, már vissza is vontam.)

Jól tetted: sem az inka civilizációt, sem a dodókacsákat
nem
tudomány és a tudósok irtották ki... És, mint tudod, az esö-
erdök sem a tudomány és technika miatt pusztulnak, és még
csak
nem is elsösorban a multinacik (pl. csomagolóipar) miatt -
pedig
"örülnék" neki, jó lenne nekik menni emiatt - HANEM
FöLDöNFUTó
SZEGÉNY EMBEREK tizezrei miatt, akik délamerikában és
afrikában
legelök és szántó létesítése miatt égetnek fel millió
hektárokat.

Ervin, nagyon jókat írtál, köszi!

* * *

Mindenkinek nagyon köszönöm, aki hozzászólt, én magam
részéröl
magánban folytatnám ezután, hisz a legtöbb lényeges dolog
el-
hangzott mindkét oldalról, pro és kontra... Ha van még
valakinek
"petárdája", újabb érv, stb. azért írjon!!!

Bízzunk a társadalom egészséges túlélési reakcióiban!!!!

                                    Sziasztok: Hege

U.I: Isten éltesse a nöket és a Zoltánokat, Tamásokat!

   
Kezdőlap | Levelezőlisták