Dátum: 2001. március 7., 13:21
Feladó: Külső hozzászóló --
Tárgy: mit miert kell az iskolaban tanulni
Ha az oktatas feladatait nezzuk, fel
kell ismerni azt, hogy az egyes targyakat
nem csupan azert tanuljuk, mert az adott
ismeretekre kesobb tenylegesen szuksegunk
lehet.
Az emberek toredekenek van csak szuksege
a matematika oran tanultakra. Azonban a
geometria, arimetika stb. tanulmanyozasa
fejleszti a logikus gondolkodast. Arra pedig,
a matematikatol kulonbozo teruleteken is
mindenkinek szuksege van.
Magyart azert is kell tanulni, mert az olvasas
a kepzeloero fo fejlesztoje. Matematikai
pontossaggal csak keves dolgot tudunk megadni.
Az elet legtobb dolgat, mondjuk azt, milyen volt
anyam, csak ugy tudjuk leirni, ha hasonlitunk.
Az analogias gondolkodashoz pedig kepzeloero
kell. Ez bizony csak akkor alakul ki, ha sokat
olvasunk, mondjuk az erettsegiig elolvasom azt
a szaz kotelezot, amit a 12 ev alatt ram kiszabnak.
Fizikat sem azert tanulunk csupan, hogy ne
dugjunk szoget a falicsatlakozoba. A fizika
tanulmanyozasa a legjobb eszkoz arra, hogy
megtanuljuk, hogyan kell kulonbseget tenni a
lenyeges es a lenyegtelen, a fontos es a
kevesbe fontos kozott. Ezt, a modellkeszites,
az okosan kerdezes kepesseget a termeszet
torvenyeinek tanulmanyozasa kozben sajatithatjuk
el a legkonnyebben, szinte eszrevetlenul. Nem
veletlen, hogy a fizikusokat sok mas szakmaban,
mint a penzugyek, stb. is orommel foglalkoztatjak.
Az sem veletlen, hogy az orvosegyetemek tobbsegen
a fizika felveteli targy. Ugyanis a kusza tunetekkel
jelentkezo beteg nyavalyajanak felismerese, a
lenyeges panasznak a lenyegtelentol valo elvalasztasa,
azaz a diagnozis elkeszitesenek kepessege az
orvoskepzes alapveto feladata.
A biologia, foldrajz tanulmanyozasa pedig a
rendszerben valo gondolkodast is megtanitja.
Vegh Laszlo
|